Visuele Screening en Trajectbegeleiding
Het woord dyslexie komt uit het Latijn en betekent
“ niet kunnen lezen”.
In de praktijk betekent dyslexie dat er ernstige en hardnekkige problemen bij de automatisering van het lezen en/of de spelling zijn. Deze problemen blijven, ook als er hulp voorhanden is, bestaan.
Op papier zijn er in Nederland 750.000 mensen dyslectisch.
Dit cijfer klopt echter niet.
Bij dyslexieachtige problematiek kan er namelijk ook sprake zijn van een andere oorzaak: fixatie disparatie.
Fixatie disparatie (“niet goed kijken”) is een visueel probleem.
Met de ogen zelf is niets aan de hand, wel met de manier waarop de hersenen dat wat de ogen gezien hebben verwerken. Dat wat je ziet wordt niet gescheiden, maar over elkaar heen geplaatst.
Het corrigeren daarvan kost gigantisch veel energie. Hoofdpijn is ook een veelgenoemde klacht. Vanuit frustratie kan er zelfs sprake zijn van depressiviteit of gedragsproblemen. Lezen en schrijven lukt namelijk niet goed, wat een grote onmacht oplevert. De computer, tv en het schoolbord zijn op een gegeven moment zelf vijanden.
Op school kan dit achterstanden opleveren, vaak onverwacht.
Door de onbekendheid met fixatie disparatie denk men meestal aan dyslexie, wat in dit geval dus niet klopt.
Met een Visuele screening kunt uw uw kind een visueel vooronderzoek laten doen en indien nodig verwijzen wij uw kind door naar een FON oogspecialist. Bovendien verzorgen wij de nazorg en trajectbegeleiding.
Voor meer informatie kunt u ook kijken op de site van Fon: http://www.info-fo.nl/content/index.php/visuele-screeners
Wat is fixatie disperatie?
Om een indruk te geven hoe een persoon met fixatie disparatie teksten ervaart, wordt aan de hand van de onderstaande plaatjes inzicht gegeven.
Deze test kan aantonen hoe de ogen samen werken.
Als je ergens naar kijkt moeten beide ogen naar hetzelfde punt kijken. Wanneer dit niet goed gebeurt, fixeer je (kijken) disparaat (niet goed). De hersenen kunnen de beelden van de beide ogen niet tot één enkel beeld versmelten waardoor het zien onduidelijk wordt. Dit kan wazig zicht of onrustig gedrag veroorzaken.
Om een indruk te geven hoe een patiënt met fixatie disparatie teksten ervaart, wordt aan de hand van de onderstaande plaatjes inzicht gegeven.
Het is zeer aannemelijk om te veronderstellen dat een FD-patiënt tijdens een dyslexieonderzoek vaak als dyslectisch zal worden beschouwd.
Signalering
Onjuiste samenwerking van de ogen kan worden gesignaleerd bij iemand met de volgende kenmerken:
Klachten algemeen:
- Vermoeidheidsverschijnselen na inspanning
- Hoofdpijn met name boven de wenkbrauwen
- Branderige ogen
- Nekklachten
- Droge ogen
- Lusteloosheid
Klachten in de sport en/of bij Lichamelijke Opvoeding:
- Balans en evenwicht is verstoord
- Oog-handcoördinatie klopt niet
- Tijdens de balsport kan men niet goed timen en/of inschatten op welke plek in de ruimte een bal aankomt
Klachten in het onderwijs en/of in de praktijk:
- Slordig handschrift
- Vinger gebruiken tijdens het lezen
- Bij het hardop lezen klink het hakkelig
- Slecht begrijpend lezen (hoe langer de zinslengte hoe moeilijker)
- Op een blanco vel schrijft men niet horizontaal
- De spaties tussen de geschreven woorden zijn onregelmatig
- Het kijken naar een beeldscherm gaat hoofdpijn opleveren
- Zeer beperkt ruimtelijk inzicht van getekende drie dimensionale lichamen op een plat vlak
- Hoofd niet rechthouden tijdens de studie, Een bal niet zien aankomen of uit een andere hoek dan de werkelijkheid
Voor vragen of aanmelding voor een visuele screening kunt u mailen naar esther@esthersuzanne.nl of telefonisch contact opnemen met Esther Verburgt 06-55723151
Tell a friend