Herfst/winter workshops


In Groepsverband vanaf maart 2023
Elke dinsdag is er van 4 tot half 6 kindercursus bij Kunstsessies.nl
Een atelier waar kinderen in een ontspannen sfeer hun creativiteit kunnen vergroten.
We gaan elke week een andere uitdaging aan. Beeldhouwen, houtbewerken, mozaïeken noem maar op…. het komt aan bod.
Het juist gebruik maken van gereedschap en inzicht krijgen hoe je je ideeën vorm geeft zijn zeker leerdoelen.
Maar gezelligheid is ook heel belangrijk, leren van elkaar geeft nog meer mogelijkheden!
Leuk als ook uw kind deze uitdaging aangaat!
Het cursusgeld bedraagt 60 euro per 6 lessen
Meer weten? Neem even contact op met Esther
Creatieve cursus voor kinderen
elke dinsdmiddag
van 16.00 tot 17.30 uur
Verjaardagsfeestje
Dit creatieve feestje duurt twee uur inclusief drinken en wat lekkers! Na het creatief bezig zijn kunnen de kinderen nog even lekker buiten spelen.
De jarige kan kiezen welk onderwerp aan bod komt tijdens het feestje.
De kosten bedragen dan 125 euro. Vanaf 7 kinderen is de meerprijs 7,50 per feestganger.
Meerprijs bij mozaïeken in verband met de materiaalkosten, 2,50 per kind.
Lees meer


Individueel
Door kinderen op een overzichtelijke manier ideeën uit te laten werken en zo leren hun gedachte vorm te geven.
Dit met als doel dat zij zelfstandiger kunnen gaan werken.
Daarnaast is het gestructureerd vormgeven aan gedachten en ideeën een hulpmiddel om succeservaringen te krijgen.
Waar loop ik vast en wat heb ik ervoor nodig weer verder te gaan.
Omdat de activiteiten aan de hulpvraag wordt aangepast word de bijdrage hiervoor individueel vastgesteld.
Persoonlijke begeleiding kinderen
Lees meer
Ze krijgen hierdoor meer zekerheid en voelen zich prettiger.
Het op een creatieve manier leren vorm geven aan ideeën is een van de doelen.
Luisteren, onderzoeken en kijken naar wat daarvoor nodig is is hiervan een onderdeel.
Dit gebeurd tijdens diverse activiteiten die kinderen stimuleren te vertellen wat zij beleven, moeilijk vinden en als prettig ervaren.
Deze activiteiten kunnen in groepsverband of individueel gegeven worden.
Begeleiding / Coaching jongeren
Lees meer
Op een opbouwende manier leren omgaan met bijvoorbeeld schoolkeuze en motivatie, thuis situaties waaronder scheiding van ouders, conflicten met ouders.
Samen werken we aan het verkrijgen van inzichten in eigen handelen en die van de mensen om de jongeren heen.
Is mijn kind een beelddenker?
Lees meer
Wat is beelddenken?
Beelddenkers denken in beelden en gebeurtenissen en niet in woorden en begrippen. We kunnen het ruimtelijk denken noemen.
Een simpele proef op de som:
Doe je ogen dicht en denk aan het woord: boom Wat zie je?
De meeste mensen zien dan de letters B-0-0-M voor zich.
Een beelddenker ziet echter een prachtige boom, met bruine stam, groene bladeren, wuivend in de wind.
Beelddenken is een fundamenteel andere manier van denken! Beelddenkers zijn visueel, maar daarnaast ook ruimtelijk ingesteld. Ze werken het liefst met hun ogen en hun opgedane ervaringen.
Luisteren is nooit hun sterkste kant. De ogen gaan voor de oren!
In één oogopslag overzien beelddenkers ingewikkelde situaties en brengen die met elkaar in verband.
Het ene beeld roept al weer een volgend beeld op. Dat kan leiden tot hoogst originele oplossingen waar een ander nooit opgekomen zou zijn. Nadeel van dit associatieve, snelle denken is wel dat beelddenkers vaak wat chaotisch overkomen.
Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: dinges, danges, je weet wel!
In hun hoofd zien ze het beeld, het plaatje, maar het bijpassende woord kunnen ze zo snel niet vinden. Ditzelfde zou kunnen gelden voor getallen.
Een beelddenker ziet bij het woord stoel de stoel in gedachten voor zich. Of de stoel nu achterstevoren of op zijn kop staat: het blijft een stoel.
Als ze de letters en hun klanken gaan leren, geeft dit problemen. Immers: een b is andersom opeens een d, en op zijn kop zelfs een p, maar voor een beelddenker blijft het een b.
Beelddenkers zijn snel afgeleid, want net als ze ergens mee bezig zijn, zien ze al weer iets nieuws om te doen. Dat laatste is wel eens lastig voor ouders. De opdracht: ‘doe je jas uit, ruim je tas op en kom naar de keuken om wat te drinken’is onmogelijk voor een beelddenker. Terwijl hij naar de opdrachten luistert, ziet hij het beeld van de jas aan de kapstok, de tas in de kast en het glas drinken in de keuken voor zich. Op het moment dat hij zijn jas uittrekt, denkt hij alles al gedaan te hebben en gaat rustig met zijn lego spelen.
De andere opdrachten lijken vergeten.
Ouders van beelddenkertjes zijn wel eens radeloos.
“Waarom luister je nou nooit?” is een veel gehoorde wanhoopskreet. Maar het is geen onwil, maar onmacht! Een simpele oplossing is om de opdrachten mondeling te laten herhalen. Het uitspreken van wat je moet doen helpt een beelddenker om beter te onthouden.
Ook op school kenmerkt de beelddenker zich door dit ‘afwezige’ gedrag.
Leerkrachten zeggen vaak:
Is dit kind nu dom of neemt hij mij in de maling?
Alle mensen worden als beelddenker geboren.
Immers, een baby kent nog geen woorden. Tot vier jaar zijn alle kinderen min of meer beelddenkers. Ze denken voor het grootste deel in beelden en gebeurtenissen. Langzaam ontwikkelt het taaldenken zich en wordt het beelddenken percentsgewijs wat kleiner.
Na het tiende jaar stopt dit proces. Er zijn mensen die dan een voorkeur blijven houden voor het beelddenken: de beelddenkers!
Tot het tiende levensjaar dus, kunnen er nog veranderingen optreden, kan men sturen en begeleiden. Hoe eerder beelddenken (h)erkend wordt, hoe beter het kind begrepen wordt… thuis en op school!
Onderzoek heeft uitgewezen dat er in iedere klas wel één à twee beelddenkers zitten. Vaak zijn het leerlingen die in de onderbouw (groep 1 en 2) goed lijken mee te draaien, maar in groep 3 problemen kunnen ondervinden bij het lezen, schrijven en/of rekenen. De leerkracht kan er niet goed de vinger opleggen; het is een slimme, ondernemende leerling, vol enthousiasme en creativiteit… waar zit het probleem?
Door de nog grote onbekendheid met het begrip beelddenken, worden veel beelddenkers niet als zodanig herkend en ontstaan er met de jaren op de basisschool steeds grotere leer- en/of gedragsproblemen.
Voor meer informatie kijkt u op www.beeldenbrein.nl/
Om uw kind handreikingen te geven voor het omgaan met beelddenken kunt u uw kind opgeven voor de training Beeld en Brein.
Voor vragen of aanmelding kunt u mailen naar esther@esthersuzanne.nl of telefonisch contact opnemen met Esther Verburgt 06-55723151
COOL
Lees meer
communiceren, zodat je elkaar ook echt begrijpt? Gebeurt het wel eens dat je je buiten de groep voelt staan? Hoe kun je
duidelijk maken wat je bedoelt, waardoor je je wel begrepen en gehoord voelt? Gewaardeerd als mens?
Herken je de machteloosheid, boosheid en frustratie in een ruzie? Hetgevoel dat iedereen langs elkaar heen praat? Het gevoel dat er nietnaar je geluisterd wordt? Dat je je niet begrepen voelt?
Soms lijkt het alsof je er niets aan kunt doen, terwijl dat wel kan!
Ben je nieuwsgierig? Dan ben je van harte welkom tijdens de tweedaagse training. Daarin ga je ontdekken dat JIJ de mogelijkheid hebt om iets te veranderen, zodat jij tevreden bent.Wat er ook gebeurd is in je leven. En daar heb je anderen niet voor nodig!
Programma
- kennismaking
- communicatie
- gedachten, gevoelens, gedrag
- ruzies: heel normaal
- familie, vrienden, school: soms erg prettig, soms vreselijk
- wat neem je waar?
- is het ook waar? niets is wat het lijkt
- wat zeg je wel en wat zeg je niet en is wel belangrijk?
- koel of cool contact?
- hoe los je het op?
- de sleutel naar vrijheid en een cool contact
- erkenning en certificaat
Wanneer?
Volgend jaar 2013 starten wij deze 2 daagse training weer vanaf januari.
Waar?
locatie omgeving Zwolle
Prijs
€275,= incl. lunch, excl btw
Download hier de PDF.
Tell a friend